Käytetyt vaatteet nuorten suosiossa

Käytetyt vaatteet poistotekstiilistä

Nuoret ovat muun muassa inspiroituneet 70- ja 80-luvun punkista. Myös vinyylit ovat tehneet paluun, ja 90-luvun muoti on yleisempää kuin koskaan. Vaatebrändit myyvät taas vanhoja rakastettuja trendejä ja ruokkivat niitä nuoremmille asiakkailleen aina FILA:n kengistä äitifarkkuihin ja pieniin aurinkolaseihin. Myös nettikirpputorit ovat pullollaan 90-luvun vaatteita. 

Internetin käyttö lisääntyy entisestään, ja sen avulla kuluttajat voivat löytää käytettyjä vaatteita helpommin kuin koskaan aiemmin. Erilaiset verkkokaupat ja sovellukset tarjoavat laajan valikoiman käytettyjä vaatteita, ja kilpailutus- ja vertailupalvelut auttavat löytämään edullisempia vaihtoehtoja myös esimerkiksi lainojen osalta. Kotimainen Fiksulaina tarjoaa luotettavan ja turvallisen tavan löytää sopivan lainaratkaisun esimerkiksi arvokkaimpien vaatteiden ostamiseen. 

Käytettyjen vaatteiden suosion kasvun takana somevaikuttajat

Suurin syy ilmiölle on somevaikuttajat. Julkkikset ja YouTubettajat ovat popularisoineet kirppistelyä. Kirpputorit ovat kautta aikain olleet suosittuja, mutta välissä oli muutamia vuosia jolloin nuoriso ei niinkään innostunut kirpputoreista tai käytetyistä vaatteista. Lapsia jopa pilkattiin käytettyjen vaatteiden käyttämisestä. Mutta nyt populaarikulttuurin voimalla kirpputoreilla käymisestä on tullut maailmanlaajuinen muoti-ilmiö.

Käytetyt vaatteet verkosta

Yksi tämän second-hand -kulttuurin viimeaikaisista suurimmista vaikuttajista on Depop-sivuston menestys. Se on sovellus, joka myy käytettyjä vaatteita verkossa. Noin 30 miljoonaa ihmistä käyttää Depopia, joista yli 90 % on syntyneitä vuoden 1994 jälkeen. Sovellus suunniteltiin erityisesti Z-sukupolvea ajatellen, sillä sen perustaja Simon Beckerman huomasi, ettei markkinoilla ole sovellusta uudelle sukupolvelle, jossa olisi helppo myydä käytettyjä vaatteita.

Depop oli Z-sukupolven 10. suosituin muotikaupan sivusto, ja verkkokauppayhtiö Etsy osti sen 1,6 miljardilla dollarilla. Suomessa Depopin lisäksi suosittuja nettikirpputorisovelluksia on Tise ja Zadaa. Nuoret myyvät vintagevaatteita myös Instagramissa.

Käytettyjä vaatteita ostetaan ekologisuuden vuoksi

Mutta kenties tärkein tekijä käytettyjen tuotteiden myynnin kasvussa on kestävyys. Kuluttajat ovat yhä tietoisempia muotiteollisuuden sosiaalisista ja ympäristövaikutuksista yleisesti, ja yrityksillä on nopeasti kasvava tarve parantaa kestävyyttään ja vähentää jätettä. Käytettyjä vaatteita ostettaessa pikamuotiputki jälleenmyyjältä – kuluttajalle – kaatopaikalle, katkeaa. Tavaroiden jälleenmyynti antaa niille toisen elämän, ja mahdollisesti jopa kolmannen tai neljännen, oikean omistajan käsissä.

Toivottavasti olemme pikkuhiljaa pääsemässä eroon pikamuodista, jossa vaatteet ovat edullisia, mutta niin heikkolaatuisia, että ne kestävät vain muutaman käyttökerran. Toivottavaa olisi, että vaatteet kestäisivät käyttäjältä toiselle useita vuosia. Toki vaatteen hinta on tällöin hieman kalliimpi, mutta käyttöikä pidempi.